Wprowadzenie: Dlaczego styczeń to dobry czas na działanie charytatywne?
Odpowiedź
jest prosta. Każdy wchodząc w nowy rok, stawia sobie nowe cele. Chce zrobić coś
ważnego dla siebie i innych. Magia i energia nocy sylwestrowej wzmacniają w nas
chęć pomagania. Pod koniec roku jesteśmy zmęczeni, często leniwi. Nowy rok
niczym czysta książka, należy ją zapiać.
Prawdą
jest, że już istnieją instytucje, organizacje pomagające ludziom w okresie
świątecznym. Jednak potrzeby ludzkie są ogromne. Pracowałem kiedyś jako
Animator Społeczności Lokalnej. Otworzyło mi to oczy. Zobaczyłem skalę
problemów. Ludzie gotowi pomóc drugiemu, pracują dwanaście miesięcy w roku.
Myślę,
że Polaków nie trzeba zbyt mocno motywować do pomocy innym. Coraz częściej zapraszane
są samotne osoby do stołu wigilijnego. Modnym stało się dzielenie jedzeniem. Gdy
ugotujemy zbyt dużo możemy zanieść jedzenie do specjalnych lodówek dostępnych
dla wszystkich.
W
tym miejscu muszę napisać o „Letniej zadymie w środku zimy”. Od ponad
trzydziestu lat Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy pokazuje nam, że pomaganie
jest OK. Byłem nastolatkiem, kiedy był pierwszy finał. Teraz jestem ojcem osiemnastolatka
i czternastolatki. Dwa lata temu po wypadku samochodowym sprzęt z serduszkiem
ratował synowi życie. Udało się lekarzom go uratować.
Wybór organizacji i celu
wsparcia.
Wybór organizacji, którą chcemy wspierać jest sprawą
indywidualną. Każdy z nas w życiu kieruje się swoimi wartościami, swoim
dekalogiem. W obecnych czasach w wyborze przeszkadzają media i politycy.
Zamiast wspierać cel wsparcia, atakują, obrażają, wylewają pomyje i demotywują.
Dlatego każdy z Nas musi we własnym sumieniu i w zgodzie z rozumem, podjąć tą
decyzję.
Dotarcie
do organizatorów akcji charytatywnej jest dość proste. Najczęściej nie trzeba
wychodzić z domu, aby nawiązać kontakt. W erze Internetu dane kontaktowe i
adresowe organizacji są w zasięgu „myszki”. Uczulam, aby przed rozpoczęciem
współpracy trzeba się spotkać twarzą twarz najlepiej w siedzibie tej
instytucji. Oszustów nie brakuje.
Każdy
z Nas musi podjąć decyzję, jaki zasięg działania ma mieć wsparcie. Osobiście
wybieram lokalne organizacje. Znam realia życia w mojej okolicy. Wiem, do
których drzwi zapukać, aby uzyskać wsparcie dla potrzebujących. Jeżeli ktoś
woli duże akcje charytatywne, które mają zasięg krajowy oraz zagraniczny, też znajdzie
instytucje pomocowe.
Lubię
współpracować z organizatorami akcji w mojej miejscowości, ponieważ uwielbiam
robić wypieki i zawsze świeże ciastka lub ciasta mogę przekazać.
Idea akcji ciastkowej:
dlaczego ciastka?
Po
pierwsze, słodycze dobrze się kojarzą. Po drugie własne wypieki stanowią dowód
szacunku do osoby obdarowanej. Ciastka są uniwersalnym podarunkiem. Gotowe
słodycze oraz własne wypieki można indywidualnie dobrać do adresata.
Ciastka
towarzyszą nam od wieków. Nasze Babki, Matki, Żony oraz My pieczemy. Przepisów
są miliony, na proste kruche z cukrem oraz na te z kremami, masami, owocami.
Ktoś kto nie umie lub nie ma czasu stać przy piekarniku, może wybrać z
szerokiej gamy produktów dostępnych na rynku.
Ciastko
zawsze ociepla atmosferę. Nawet w chłodne styczniowe dni, słodycze znikają w
mgnieniu oka ze stoisk akcji charytatywnych. Dodam, że nie zawsze celem jest
zdobycie kasy, są ludzie, którym brakuje drugiego człowieka. Dlatego zajęcia
cukiernicza dla osób samotnych są ważniejsze od pieniędzy. Spotkanie się z
innymi ludźmi i wspólne robienie ciastek, może stać się czymś dobrym, na co warto
czekać.
Planowanie akcji krok po
kroku.
Gdy
już wybraliśmy organizację i cel, który chcemy wesprzeć, musimy dowiedzieć się
jakiego współpracy oczekują. Może to być stoisko oferujące sprzedaż ciastek,
inni wolą obdarować darczyńców czymś słodkim. Organizowane są również licytacje
lub warsztaty.
Wiemy
co będziemy robić, teraz należy ustalić, gdzie i kiedy odbędzie się akcja
charytatywna. Czy należy spotkać się szybciej, czy idziemy z gotowymi ciastkami
na sam finał. Miejsce akcji jest bardzo ważne. Aby dotrzeć z pomocą do
adresatów nie możemy zaplanować im rajdu Camel Trophy. Czyli osób samotnych nie
zabieramy na samotny spacer po lesie albo na ryby. Osobom z problemami z
poruszaniem nie zorganizujemy trójboju. Pomoc musi być celowa i odpowiednia dla
osób, którym chcemy sprawić trochę przyjemności.
W
planowaniu najważniejszy jest podział obowiązków. Każdy musi wiedzieć, co ma
robić. Pomoże Nam to zachować porządek, spokój i nie wprowadzi chaosu i napiętej
atmosfery. Osoby sprzedające nie plączą się po kuchni a piekarze nie mówią
kierowcą na jakim biegu mają jechać.
Zmysłowe doświadczanie akcji,
bez względu na wrażenia wizualne.
Moim zdaniem jemy nie tylko ustami, lecz także nosem, uszami,
oczami. Ważny jest smak, który odczuwamy kubkami smakowymi. Jednak jedząc
wafelka, chipsa, czekoladę oczekujemy chrupnięcia. Dlatego warto zapewnić w
swoim otoczeniu miły zapach świeżych ciastek oraz używanych dodatków.
Oczywiście
oprócz atrakcyjnych aromatów, ważne jest to byśmy wiedzieli z czego i jak
zostały przygotowane słodycze. W śród Nas żyją osoby będące na różnych dietach.
Osoby zainteresowane powinny uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Oni również
muszą być zachęceni Naszą ofertą. Dlatego musimy używać różnego typu mąk, nie
tylko pszenną. Dodatki takie, jak orzechy mogą uczulać, na to też musimy być
przygotowani i oferować ciastka z musami owocowymi, suszem owocowym, czekoladą,
migdałami itd.
Dobrym
pomysłem jest przygotowanie małych porcji jako próbki. Dotyczy to również
musów, miodu, konfitur, owoców. Możliwość wypróbowania ciastek, przyciągnie do
Nas więcej osób. Jako aktywny muzyk w moim otoczeniu nie brakuje dźwięków. Zawsze
mam przy sobie sprzęt grający. Organizując stoisko rozstawiam głośniki i
puszczam przyjemną muzykę. Taką, aby nikogo nie zniechęcić.
Komunikacja i promocja: dotarcie
do potencjalnych darczyńców.
Przede
wszystkim nie możemy się bać zadzwonić czy napisać e – maila. Można próbować
dotrzeć bezpośrednio do darczyńcy. Jednak możemy odbić się od drzwi. W tych
czasach każdy ma dużo zajęć, dużo pracy. Nie zawsze można poświęcić nawet kilka
minut. Dlatego polecam zadzwoń, napisz wiadomość, skorzystaj z chatu lub
opublikuj ogłoszenia w mediach społecznościowych.
Przed
spotkaniem z darczyńcą musimy mieć przygotowane materiały promocyjne, dotyczące
akcji charytatywnej. Ważne, aby przedstawić adresatów wsparcia. W tych materiałach
musimy zrozumiałym językiem wyjaśnić co chcemy osiągnąć w trakcie danej akcji np.
chcąc wesprzeć osobę poruszającą się na wózku, musimy określić, czy chcemy uzyskać
środki wystarczające na samochód czy na nowy wózek elektryczny. Należy opisać sposób
w jaki chcemy pomóc potrzebującym. Data i miejsce wydarzenia również muszą być ustalony.
Najważniejsze
jest zaufanie. Dlatego swoją osobą reprezentujemy budujemy wiarygodność naszej
akcji charytatywnej. Używając zbyt zagmatwanych argumentów i używając uogólnień
możemy zniechęcić darczyńców. Bądźmy rzetelni, mówmy o faktycznym wsparciu nie
bujajmy głowami w chmurach. Należy również poinformować, co zrobimy z zebranymi
środkami. W jaki sposób je zabezpieczymy a następnie wykorzystamy.
Zaangażowanie lokalnej
społeczności.
Planując
akcję charytatywną, nie zapomni o otaczających Cię ludziach. Sąsiedzi, gwiazdy lokalnego
sportu, nauczyciele, politycy, ludzie biznesu mają uczucia. Może zechcą się
przyłączyć. Postaraj się dotrzeć do nich i zarazić ich swoim entuzjazmem. Po prostu
wciągnij innych w niesienie pomocy.
Gdy
już będziesz miał zespół ludzi, nie staraj się na siłę nimi rządzić. Słuchaj co
mają do powiedzenia. Korzystaj z ich wiedzy i doświadczeń będziesz bliżej
osiągnięcia celu akcji.
Wspólne
przygotowanie ciastek, następnie stanowiska oraz miejsca, gdzie będzie można
usiąść, zjeść i porozmawiać, może Was zbliżyć i spowodować chęć dalszej
współpracy. Przecież ludzi potrzebujących jest wielu.
Sprawiedliwa ocena i opcje wsparcia.
Nie
bójmy się wyznaczyć minimalnej ceny za ciastko. Hasło „co łaska” może się źle
kojarzyć. Po drugie My Polacy jesteśmy przyzwyczajeni, że „droższe = dobre,
lepsze”. Nie chcę nikogo obrazić, ale są wśród Nas dusigrosze, oni chętnie
zapłacą „mało”.
Licząc
na dobroć ludzką, przygotujmy się do sytuacji, gdy ktoś chce zaoferować więcej.
Niech również od nas dostanie więcej. Przygotujmy pojedyncze porcje ciastek,
ale także większe opakowania. Zawsze miej przy sobie numer konta bankowego przypisanego
do danej akcji. Może ktoś będzie wolał transakcję bezgotówkową.
Wyznaczając
cenę minimalną nie zamykajmy drogi do wyższych opłat. Może ktoś uznać, że nasza
praca jest warta każdych pieniędzy i że cel akcji jest wzniosły i należy
przeznaczyć więcej pieniędzy. Pozwólmy im na to.
Wzmacnianie motywacji i
docenianie uczestników.
Nigdy,
ale to nigdy nie zapomnij o ludziach, dzięki którym twoja akcja mogła się odbyć.
Każdy robił to z własnej nieprzymuszonej woli. Miłe słowo, podziękowania będą na
miejscu. Można je wypowiedzieć na forum, można przesłać pocztą tradycyjną lub
elektroniczną, może to być dyplom/podziękowania. Sprawią Tobie oraz pozostałym
ludziom radość, poczucie spełnienia, dobrze wykonanej roboty.
Przygotuj
mały podarunek dla współpracowników i darczyńców. Będzie to symbol wspólnej
troski o drugiego człowieka. Mogą być to ciasteczka, które będą indywidualnie spersonalizowane.
Podsumowując
akcję charytatywną, podziel się osiągniętymi rezultatami. W jaki sposób uzyskane
środki pomogą osobom potrzebującym. Możesz zrobić to w mediach tradycyjnych lub
elektronicznych.
Podsumowanie i kontynuacja
inicjatywy.
Po
zakończeniu akcji charytatywnej przychodzi czas refleksji. Podsumowanie i wewnętrzne
rozliczenia oraz wyciąganie wniosków. Jeśli wsparłeś potrzebujących, jeśli
zintegrowałeś otaczających Cię ludzi, to możesz być z Siebie zadowolony. Czas
pomyśleć o kolejnej akcji?
Po
chwili odpoczynku, po kilku dniach może postanowisz działać dalej. Będziesz miał
kolejne pomysły, na kontynuację akcji lub postawisz sobie nowe cele. Nie rezygnuj
z nich. Kuj żelazo puki gorące. Potrzeb jest mnóstwo. Jeżeli masz siły i ludzi
dobrej woli przy sobie. Wspieranie osób potrzebujących stanie się Waszą
codziennością. Nie tylko zimową porą, lecz przez cały rok. To nie musi być
wielka inicjatywa, może to być drobnostka tak jak: gra w szachy, wyprowadzenie
psa, zrobienie zakupów. Każda taka czynność sprawi komuś przyjemność, ułatwi życie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz