środa, 23 kwietnia 2025

Bajki, które pachną i smakują. Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci w świecie osób Niewidomych

 

Bajki, które, pachną i smakują. Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci w świecie osób niewidomych

Każdego roku 2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki. Dzień ten został ustanowiony w dniu urodzin Hansa Christiana Andersena wielkiego pisarza pięknych i wartościowych bajek dla dzieci, takich, jak Brzydkie Kaczątko, Mała Syrenka i wiele, wiele innych. Światowy dzień czytania książek  został ustanowiony w celu promowania czytania  książek, bajek dla dzieci oraz wszystkiego co związane jest z czytelnictwem.  Międzynarodowy Dzień Książek to wspaniałe wydarzenie nie tylko dla dzieci, ale  również dla wszystkich, którzy uwielbiają czytać wszelkiego rodzaju książki, ale szczególnie poświęcony jest naszym najmłodszym czytelnikom zachęcając ich do czytania.

Wydarzenie to ma na celu zachęcenie jak największej liczby dzieci do czytania literatury dziecięcej i pokochania czytania od najmłodszych lat, pokazania, jak wiele można się dowiedzieć czytając książki.

Nie wszystkie dzieci mają możliwość czytania swoich ulubionych książek i bajek pisanych pismem  czarnodrukowym.  Tak, to są dzieci, które mają niestety problemy ze wzrokiem, są to dzieci słabowidzące, albo całkowicie niewidome. Dzieci niewidome w szkole najpierw uczą się pisania i czytania pisma Braille,a. Pismo Braille,a jest to pismo dotykowe polegające na wypukłych kropkach. Każda litera mieści się w okienku sześciopunktowym, w zależności, jaką literę piszemy wyciskamy dane punkty na tych sześciu punktach. Każda literka składa się z jednego, lub kilku wypukłych punktów, o pomyłce niema mowy, ponieważ punkty pisane są w różnych kierunkach i dla każdej literki jest użyta inna ilość wypukłych punktów w kolejnej kratce sześciopunktowej.

Dzieci niewidome czytają dotykając paluszkami tekst napisany pismem wypukłym. Natomiast dzieci słabowidzące korzystają z powiększonego tekstu czarnodrukowego, lub z odpowiednich przyrządów powiększających, które umożliwiają im czytanie, lub oglądanie obrazków.

Osoby niewidome bardzo dużo czytają, słuchając audiobooków, słuchowisk dźwiękowych, a dzieci często proszą o opowiadanie różnych historyjek i bajek przez swoich rodziców, babcie  czy rodzeństwo.

Bardzo chętnie dzieci, które mają problemy ze wzrokiem korzystają z książek multisensorycznych.  Są to książki, które  pomagają w edukacji dzieci, to książki zrobione z różnych materiałów o różnych strukturach, z dźwiękowymi wstawkami, które można dotknąć, powąchać, a czasem nawet  posmakować, bo one do tego są przystosowane. Książki multisensoryczne mają bardzo duży wpływ na rozwój dziecka, a szczególnie dziecka niewidomego, które przez zmysły dotyku, zapachu, dźwięku, słuchu  poznaje to co inni widzą oczami.  Zapach wanilii od razu kojarzy się z czymś słodkim, więc nawet przechodząc koło cukierni  od razu dziecko wie, że tu można zjeść coś pysznego

Opowiadając dziecku bajkę, np. o chatce z piernika, żeby lepiej zrozumiało tekst i przesłanie tej bajki  trzeba dać dziecku dotknąć, powąchać i posmakować piernikowych ciasteczek, żeby czuło zapach i miało wyobrażenie tej piernikowej chatki.  Zabawy z czarodziejską różdżką, która potrafi zrobić wszystko to świetna zabawa, ponieważ w takiej zabawie można wyczarować różne smaki bajkowych ciasteczek. Jeśli niedługo mają być święta to wtedy jest najlepszy czas, aby opowiadając dziecku różne historie czasem zmyślone zachęcić dziecko do wspólnego przyrządzania różnych smakołyków.  

Bardzo fajnym pomysłem na spędzenie Międzynarodowego Dnia Książki i wspólnie czytanych bajek jest  połączenie spotkania literackiego z pysznymi ciasteczkami Dr Gerarda. Aby miło upłynął czas dzieciom słuchając, albo czytając bajki  trzeba to połączyć podając pyszne ciasteczka i  kakao, albo herbatkę z cytryną.

Podajemy dzieciom ciastka o różnych smakach zapachu czy teksturze, po to, aby dziecko niewidome, dotykając czy też smakując, poznawało o jakim smaku jest to ciastko ,czym bardziej pachnie  wanilią czy cytryną, jakie jest dane ciastko, czy jest twarde czy raczej miękkie, a przy tym opowiadając jakąś historię  dziecko będzie zawsze kojarzyło ten zapach i smak tej historii, czy bajki z tymi ciastkami.  

Poznawanie smaków i zapachów ciastek to świetna zabawa w zgadywanki, jaki smak i do czego można ten składnik użyć. Smak korzenny to na pewno pierniczki wszelkiego rodzaju, a ciasto szarlotka zawsze będzie się kojarzyć ze smakiem cynamonu.   

Do każdego z tych smaków można dołożyć  swoją historię, albo bajkę, lub jakieś swoje wspomnienia.

Przy wyborze książek dla dzieci niewidomych musimy kierować się tym, że dziecko niewidome  może czytać tylko książki pisane pismem wypukłym czyli pismem Braille,a.  Wśród dzieci niewidomych wielką popularnością cieszą się książki dotykowe, które charakteryzują się tym, że  oprócz tekstu, są też obrazki wypukłe zrobione z różnych materiałów o różnych fakturach. Dziecko przy pomocy takiego obrazka wyobraża sobie o czym jest ta bajka.  Kolejnym super rozwiązaniem dla dzieci niewidomych to książki w postaci słuchowisk, Dla maluszków, które jeszcze nie potrafią samodzielnie czytać, to słuchanie takich bajek jest najlepszym rozwiązaniem, bo nie musi im ktoś czytać i czują się samodzielne,  Czytanie bajek i książek dzieciom niewidomym jest najlepszym sposobem na uczenie ich odbierania różnych bodźców i dowiadywania się o otaczającym ich świecie i przestrzeni.

Bardzo wielką popularnością wśród osób niewidomych cieszą się audiobooki, które z łatwością znajdziemy w internecie w różnych bibliotekach  za niewielką opłatą. Natomiast nieodpłatnie jest bardzo dużo pozycji w Centralnej bibliotece dla niewidomych w Warszawie.       W taki to sposób, z tego co wiem osoby niewidome bardzo dużo czytają słuchając, i są bardzo wytrwałymi czytelnikami książek o różnej tematyce, poprawiającymi wskaźnik czytania w naszym kraju.   

W świecie dzieci niewidomych, które muszą korzystać z innych zmysłów niż wzrok czytanie książęk i opowiadanie im bajek odgrywa bardzo dużą rolę, wpływa na ich wyobraźnię, uczy poznawania świata, a przez wypukłe obrazki, które można dotknąć poznają materiały, z których one są zrobione.

Czytanie bajek to nie tylko sam tekst, ale są też inne aspekty, które mogą angażować inne zmysły, takie, jak  dotyk, słuch, zapach, smak, a przy tym  nie używając  bardzo ważnego zmysłu dla ludzi dobrze widzących, jakim jest zmysł wzroku.

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz