Bajki, które, pachną i smakują. Międzynarodowy Dzień Książki
dla Dzieci w świecie osób niewidomych
Każdego roku 2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień
Książki. Dzień ten został ustanowiony w dniu urodzin Hansa Christiana Andersena
wielkiego pisarza pięknych i wartościowych bajek dla dzieci, takich, jak
Brzydkie Kaczątko, Mała Syrenka i wiele, wiele innych. Światowy dzień czytania książek
został ustanowiony w celu promowania czytania
książek, bajek dla dzieci oraz
wszystkiego co związane jest z czytelnictwem.
Międzynarodowy Dzień Książek to wspaniałe wydarzenie nie tylko dla
dzieci, ale również dla wszystkich,
którzy uwielbiają czytać wszelkiego rodzaju książki, ale szczególnie poświęcony
jest naszym najmłodszym czytelnikom zachęcając ich do czytania.
Wydarzenie to ma na celu zachęcenie jak największej liczby
dzieci do czytania literatury dziecięcej i pokochania czytania od najmłodszych
lat, pokazania, jak wiele można się dowiedzieć czytając książki.
Nie wszystkie dzieci mają możliwość czytania swoich
ulubionych książek i bajek pisanych pismem
czarnodrukowym. Tak, to są
dzieci, które mają niestety problemy ze wzrokiem, są to dzieci słabowidzące,
albo całkowicie niewidome. Dzieci niewidome w szkole najpierw uczą się pisania
i czytania pisma Braille,a. Pismo Braille,a jest to pismo dotykowe polegające
na wypukłych kropkach. Każda litera mieści się w okienku sześciopunktowym, w
zależności, jaką literę piszemy wyciskamy dane punkty na tych sześciu punktach.
Każda literka składa się z jednego, lub kilku wypukłych punktów, o pomyłce
niema mowy, ponieważ punkty pisane są w różnych kierunkach i dla każdej literki
jest użyta inna ilość wypukłych punktów w kolejnej kratce sześciopunktowej.
Dzieci niewidome czytają dotykając paluszkami tekst napisany
pismem wypukłym. Natomiast dzieci słabowidzące korzystają z powiększonego
tekstu czarnodrukowego, lub z odpowiednich przyrządów powiększających, które
umożliwiają im czytanie, lub oglądanie obrazków.
Osoby niewidome bardzo dużo czytają, słuchając audiobooków,
słuchowisk dźwiękowych, a dzieci często proszą o opowiadanie różnych historyjek
i bajek przez swoich rodziców, babcie
czy rodzeństwo.
Bardzo chętnie dzieci, które mają problemy ze wzrokiem
korzystają z książek multisensorycznych.
Są to książki, które pomagają w
edukacji dzieci, to książki zrobione z różnych materiałów o różnych
strukturach, z dźwiękowymi wstawkami, które można dotknąć, powąchać, a czasem
nawet posmakować, bo one do tego są
przystosowane. Książki multisensoryczne mają bardzo duży wpływ na rozwój
dziecka, a szczególnie dziecka niewidomego, które przez zmysły dotyku, zapachu,
dźwięku, słuchu poznaje to co inni widzą
oczami. Zapach wanilii od razu kojarzy
się z czymś słodkim, więc nawet przechodząc koło cukierni od razu dziecko wie, że tu można zjeść coś
pysznego
Opowiadając dziecku bajkę, np. o chatce z piernika, żeby
lepiej zrozumiało tekst i przesłanie tej bajki
trzeba dać dziecku dotknąć, powąchać i posmakować piernikowych
ciasteczek, żeby czuło zapach i miało wyobrażenie tej piernikowej chatki. Zabawy z czarodziejską różdżką, która potrafi
zrobić wszystko to świetna zabawa, ponieważ w takiej zabawie można wyczarować
różne smaki bajkowych ciasteczek. Jeśli niedługo mają być święta to wtedy jest
najlepszy czas, aby opowiadając dziecku różne historie czasem zmyślone zachęcić
dziecko do wspólnego przyrządzania różnych smakołyków.
Bardzo fajnym pomysłem na spędzenie Międzynarodowego Dnia
Książki i wspólnie czytanych bajek jest połączenie
spotkania literackiego z pysznymi ciasteczkami Dr Gerarda. Aby miło upłynął
czas dzieciom słuchając, albo czytając bajki trzeba to połączyć podając pyszne ciasteczka i
kakao, albo herbatkę z cytryną.
Podajemy dzieciom ciastka o różnych smakach zapachu czy
teksturze, po to, aby dziecko niewidome, dotykając czy też smakując, poznawało
o jakim smaku jest to ciastko ,czym bardziej pachnie wanilią czy cytryną, jakie jest dane ciastko,
czy jest twarde czy raczej miękkie, a przy tym opowiadając jakąś historię dziecko będzie zawsze kojarzyło ten zapach i
smak tej historii, czy bajki z tymi ciastkami.
Poznawanie smaków i zapachów ciastek to świetna zabawa w zgadywanki,
jaki smak i do czego można ten składnik użyć. Smak korzenny to na pewno pierniczki
wszelkiego rodzaju, a ciasto szarlotka zawsze będzie się kojarzyć ze smakiem
cynamonu.
Do każdego z tych smaków można dołożyć swoją historię, albo bajkę, lub jakieś swoje
wspomnienia.
Przy wyborze książek dla dzieci niewidomych musimy kierować
się tym, że dziecko niewidome może
czytać tylko książki pisane pismem wypukłym czyli pismem Braille,a. Wśród dzieci niewidomych wielką popularnością
cieszą się książki dotykowe, które charakteryzują się tym, że oprócz tekstu, są też obrazki wypukłe zrobione
z różnych materiałów o różnych fakturach. Dziecko przy pomocy takiego obrazka
wyobraża sobie o czym jest ta bajka. Kolejnym
super rozwiązaniem dla dzieci niewidomych to książki w postaci słuchowisk, Dla
maluszków, które jeszcze nie potrafią samodzielnie czytać, to słuchanie takich
bajek jest najlepszym rozwiązaniem, bo nie musi im ktoś czytać i czują się
samodzielne, Czytanie bajek i książek
dzieciom niewidomym jest najlepszym sposobem na uczenie ich odbierania różnych
bodźców i dowiadywania się o otaczającym ich świecie i przestrzeni.
Bardzo wielką popularnością wśród osób niewidomych cieszą
się audiobooki, które z łatwością znajdziemy w internecie w różnych
bibliotekach za niewielką opłatą. Natomiast
nieodpłatnie jest bardzo dużo pozycji w Centralnej bibliotece dla niewidomych w
Warszawie. W taki to sposób, z tego co wiem osoby
niewidome bardzo dużo czytają słuchając, i są bardzo wytrwałymi czytelnikami
książek o różnej tematyce, poprawiającymi wskaźnik czytania w naszym kraju.
W świecie dzieci niewidomych, które muszą korzystać z innych
zmysłów niż wzrok czytanie książęk i opowiadanie im bajek odgrywa bardzo dużą
rolę, wpływa na ich wyobraźnię, uczy poznawania świata, a przez wypukłe
obrazki, które można dotknąć poznają materiały, z których one są zrobione.
Czytanie bajek to nie tylko sam tekst, ale są też inne
aspekty, które mogą angażować inne zmysły, takie, jak dotyk, słuch, zapach, smak, a przy tym nie używając
bardzo ważnego zmysłu dla ludzi dobrze widzących, jakim jest zmysł wzroku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz