1.
Wprowadzenie
Jak
dobrze wiecie słodycze przez ich słodki smak kojarzą się z dzieciństwem lub
nawet z okresem niemowlęcia. Rodzimy się z umiejętnością rozpoznawania słodkiego
smaku, który kojarzy się nam z mlekiem matki (zawierającym laktozę). Dlatego
każdy człowiek znajdzie czas na coś słodkiego. Z doświadczenia wiem, że
słodycze pozwalają zrobić ten „pierwszy” krok. Nadają się również na prezent, można
kogoś obdarować nimi w ramach przeprosin, podziękowań itd.
W XXI
wieku duża część naszego życia związana jest z Internetem. Mnóstwo czasu
spędzamy przeglądając social media. Łapiemy się na tym, że rano zamiast za
grzebień czy szczotkę do zębów, śledzimy Facebooka lub Instagram. Producenci
słodyczy chcąc trafić do szerszej liczby odbiorców nie mogli ominąć tej drogi
dotarcia do Nas. Pojawiły się kolorowe zdjęcia, filmiki w Internecie. Każdy
liczący się producent ma profil w mediach społecznościowych.
2.
Historia słodyczy w mediach społecznościowych
Na
przykładzie firmy „dr Gerard” można stwierdzić, że krokiem milowym w social
mediach były krótkie filmiki na YouTube.com. Stworzono Profil na Facebooku, Instagramie,
gdzie oprócz swoich produktów pokazywano, jak firma angażuje się w akcje
społeczne, zaproponowano gry i zabawy oraz konkursy z nagrodami.
Większość
z nas zna logo firmy „dr Gerard”, to duże, czerwone serce każdemu się dobrze
kojarzy. Widząc to logo na opakowaniu, odbieramy je pozytywnie i chętniej po
nie sięgniemy. Takimi produktami znanymi z różnych mediów są Pryncypałki,
Maltikeks czy Markizy Mafijne lub rurki waflowe Rolls Rolls.
3.
Kluczowe elementy budowania marki słodyczy w social media
Autentyczność
i spójność wizerunku. Nikt nie lubi być niemile zaskoczony, gdy otwiera
opakowanie a w środku znajduje coś, co w niczym nie przypomina produktu z reklamy
czy opakowania. Innym przykładem są wysokie standardy jakości produkcji i sieci
sprzedaży. Firma, która tak się reklamuje musi być blisko nas. W każdym
osiedlowym sklepie. Po trzecie, ktoś kto reklamuje się jako producent
ekologiczny czy wykorzystujący tylko zdrowe tłuszcze, cukry itd. Musi być
wiarygodny na opakowaniu musi zamieścić informacje o takich składnikach. Na
pudełku nie możemy znaleźć nic co mogłoby szkodzić klientowi. Do takich
producentów należą Dr Gerard, E. Wedel.
Interakcja
z odbiorcami, czyli jak Nas wciągnąć „do gry”? Już wcześniej pisałem o zabawach
i grach w social mediach. Często dla zabawy albo z ciekawości lub dla zabicia
czasu rozwiązujemy jakiś rebus lub zagadki logiczne. Nie zwracając uwagi na
jakim to jest profilu. Na swoim profilu „dr Gerard” zaproponował mnóstwo tego
typu zabaw. Rebusy, labirynty, zabawy na spostrzegawczość lub matematyczne. Często
jako główny element, który mieliśmy znaleźć, policzyć ułożyć z puzzli, były produkty
tej firmy. Dzięki temu zapadały ona nam w pamięci. Następnie opublikowano
konkurs na przepis na ciasto czy deser. Nagroda była bardzo atrakcyjna,
warsztaty z mistrzem kuchni. Ciekawy pomysł i było mnóstwo uczestników. Innym
pomysłem było zamieszczanie informacji o angażowaniu się firmy w akcje
społeczne. Przekazywanie maseczek w czasie pandemii. Robienie przysiadów i
pompek przez pracowników. Jednym z najciekawszych pomysłów na nawiązanie
interakcji, był konkurs na wzór muralu. Zwycięski projekt został namalowany na budynku
firmy w Miedzyrzecu Podlaskim.
Kolejnym
pomysłem jest wykorzystanie znanych osób. Jeżeli chodzi o social media muszą to
być osoby z Internetu. Żeby osobie siedzącej przed monitorem znana twarz
kojarzyła się z netem nie ze światem sportu. Dlatego firmy współpracują z
Youtuberami, Blogerami. Często zamieszczają na swoich stronach, profilach linki
do tych osób. Tam są pokazywane, wykorzystywane produkty lub zamieszczane testy
oraz recenzje. Jednak firma musi pamiętać o wyborze odpowiedniej osoby,
słodycze nie może reklamować osoba promująca dietę cud albo prowadząca kanał o
tematyce np. budowalnej.
4.
Pułapki i wyzwania w promocji słodyczy w mediach społecznościowych
Dlaczego
niektóre kampanie nie odnoszą sukcesu? Jest kilka powodów:
- Produkt jest mało interesujący dla odbiorcy lub reklama nie trafiająca do odpowiedniego klienta.
- Źle dobrany pomysł lub człowiek promujący dane słodycze.
- Czas w jakim ukazała się reklama, słodycze świąteczne ciężko wypromować latem.
- Scenariusz reklamy może być zbyt podobny do już istniejących.
- Jako muzyk zwracam uwagę na muzykę wykorzystaną w reklamie. Bliższe mojemu sercu są te, w których słyszę dźwięki kojarzące mi się ze znanymi utworami.
Jak
unikać kontrowersji związanych z promocją niezdrowego stylu życia? To niby
proste zagadnienie, ale. Mając na rynku mnóstwo znajomych twarzy. Czym się
kierować przy wyborze tej właściwej? W dobie pudelka i innych plotkarskich
tytułów, musimy prześwietlić ich życie zawodowe i prywatne. Aby po
opublikowaniu reklamy nie wyszło, że dana osoba jest zaangażowana w niezdrowe
sytuacje. Należy promować te produkty, które są sprawdzone i w składzie nie ma
lub jest minimalna ilość substancji szkodzących człowiekowi. Obowiązkiem producenta
jest informować o produktach dietetycznych, zbożowych, pełnoziarnistych, bez
utwardzanego tłuszczu, cukru. Unikać osób i tematów promujących diety,
odchudzanie lub przeciwnie promujących kanapowy tryb życia. W obecnym czasie ważny jest kraj pochodzenia
słodyczy. Są państwa (agresorzy), które są objęte różnymi embargami, zakazami. Przykładem
takiego produktu są „Ruskie pierogi” lub „Barszcz ukraiński”. Jedne są spożywane
chętniej inne są wycofywane ze sprzedaży lub chowane w magazynach.
5.
Przyszłość słodyczy w social media
Jakie
trendy można przewidzieć na najbliższe lata? Moim skromnym zdaniem nadal będzie
rosła liczba odbiorców Tik Toka, Instagrama i innych social mediów. Osoby śledząca
na bieżąco nie szukają zbyt wyrafinowanych i przekombinowanych komunikatów. Przekaz
ma być krótki, zrozumiały, najlepiej wesoły. Takie też muszą być reklamy. Atrakcyjne,
marka musi być rozpoznawalna i nieść ze sobą krótki przekaz słowny. Reklama słodyczy
nie może być moralizująca, zbyt poważna i nie może być nadęta (nikt nie lubi
bufonady). Po drugie musi trafić również do osób pragnących wyglądać jak
Barbie. Należy przekazać im, że zjedzenie słodyczy w rozsądnej ilości nie
spowoduje nagłego przybrania masy. Reklama musi znaleźć odbiorców również wśród
osób na diecie. Czy z własnego wyboru lub z powodów zdrowotnych. Należy wprowadzić
do oferty i reklamy produkty nie utrudniające im życie (bez glutenu, bez cukru,
bez laktozy).
6.
Podsumowanie
Prawda
jest jedna, od kiedy istnieją social media, ludzie postanowili zamieścić tam
swoje reklamy. W zależności od rodzaju platformy publikowano filmiki, zdjęcia,
animacje. Aby dotrzeć do Nas, zaproponowano nam rozrywkę, konkursy z nagrodami,
rozbudzano w Nas ciekawość i chęć wypróbowania słodyczy. W raz z rozwojem
zainteresowań człowieka zmieniały się scenariusze i pomysły. Nikogo już nie
zainteresuje Księżniczka zamknięta w wieży, bo nikt się z nią nie identyfikuje.
Ale osoba jeżdżąca na rowerze, rolkach czy desce. To już jest ktoś z sąsiedztwa.
Należy również pamiętać o timingu prezentowania swoich słodyczy i o doborze
odpowiednich osób jako twarzy produktu.
To by
było na tyle. Może i Wy spotkaliście się ze słodyczami w social mediach? Może macie
swoje ulubione marki? Napiszcie o nich, podzielcie się ze mną swoimi
odczuciami. Zachęćcie mnie do wypróbowania Waszych ulubionych słodyczy. Prześlijcie
linki do swoich ulubionych reklam lub marek słodyczy.
Pozdrawiam Leszek K.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz