czwartek, 19 października 2023

Słodycze w social media: jak budować markę?

1. Wprowadzenie

Jak dobrze wiecie słodycze przez ich słodki smak kojarzą się z dzieciństwem lub nawet z okresem niemowlęcia. Rodzimy się z umiejętnością rozpoznawania słodkiego smaku, który kojarzy się nam z mlekiem matki (zawierającym laktozę). Dlatego każdy człowiek znajdzie czas na coś słodkiego. Z doświadczenia wiem, że słodycze pozwalają zrobić ten „pierwszy” krok. Nadają się również na prezent, można kogoś obdarować nimi w ramach przeprosin, podziękowań itd.

W XXI wieku duża część naszego życia związana jest z Internetem. Mnóstwo czasu spędzamy przeglądając social media. Łapiemy się na tym, że rano zamiast za grzebień czy szczotkę do zębów, śledzimy Facebooka lub Instagram. Producenci słodyczy chcąc trafić do szerszej liczby odbiorców nie mogli ominąć tej drogi dotarcia do Nas. Pojawiły się kolorowe zdjęcia, filmiki w Internecie. Każdy liczący się producent ma profil w mediach społecznościowych.

2. Historia słodyczy w mediach społecznościowych

Na przykładzie firmy „dr Gerard” można stwierdzić, że krokiem milowym w social mediach były krótkie filmiki na YouTube.com. Stworzono Profil na Facebooku, Instagramie, gdzie oprócz swoich produktów pokazywano, jak firma angażuje się w akcje społeczne, zaproponowano gry i zabawy oraz konkursy z nagrodami.

Większość z nas zna logo firmy „dr Gerard”, to duże, czerwone serce każdemu się dobrze kojarzy. Widząc to logo na opakowaniu, odbieramy je pozytywnie i chętniej po nie sięgniemy. Takimi produktami znanymi z różnych mediów są Pryncypałki, Maltikeks czy Markizy Mafijne lub rurki waflowe Rolls Rolls.

3. Kluczowe elementy budowania marki słodyczy w social media

Autentyczność i spójność wizerunku. Nikt nie lubi być niemile zaskoczony, gdy otwiera opakowanie a w środku znajduje coś, co w niczym nie przypomina produktu z reklamy czy opakowania. Innym przykładem są wysokie standardy jakości produkcji i sieci sprzedaży. Firma, która tak się reklamuje musi być blisko nas. W każdym osiedlowym sklepie. Po trzecie, ktoś kto reklamuje się jako producent ekologiczny czy wykorzystujący tylko zdrowe tłuszcze, cukry itd. Musi być wiarygodny na opakowaniu musi zamieścić informacje o takich składnikach. Na pudełku nie możemy znaleźć nic co mogłoby szkodzić klientowi. Do takich producentów należą Dr Gerard, E. Wedel.  

Interakcja z odbiorcami, czyli jak Nas wciągnąć „do gry”? Już wcześniej pisałem o zabawach i grach w social mediach. Często dla zabawy albo z ciekawości lub dla zabicia czasu rozwiązujemy jakiś rebus lub zagadki logiczne. Nie zwracając uwagi na jakim to jest profilu. Na swoim profilu „dr Gerard” zaproponował mnóstwo tego typu zabaw. Rebusy, labirynty, zabawy na spostrzegawczość lub matematyczne. Często jako główny element, który mieliśmy znaleźć, policzyć ułożyć z puzzli, były produkty tej firmy. Dzięki temu zapadały ona nam w pamięci. Następnie opublikowano konkurs na przepis na ciasto czy deser. Nagroda była bardzo atrakcyjna, warsztaty z mistrzem kuchni. Ciekawy pomysł i było mnóstwo uczestników. Innym pomysłem było zamieszczanie informacji o angażowaniu się firmy w akcje społeczne. Przekazywanie maseczek w czasie pandemii. Robienie przysiadów i pompek przez pracowników. Jednym z najciekawszych pomysłów na nawiązanie interakcji, był konkurs na wzór muralu. Zwycięski projekt został namalowany na budynku firmy w Miedzyrzecu Podlaskim.  

Kolejnym pomysłem jest wykorzystanie znanych osób. Jeżeli chodzi o social media muszą to być osoby z Internetu. Żeby osobie siedzącej przed monitorem znana twarz kojarzyła się z netem nie ze światem sportu. Dlatego firmy współpracują z Youtuberami, Blogerami. Często zamieszczają na swoich stronach, profilach linki do tych osób. Tam są pokazywane, wykorzystywane produkty lub zamieszczane testy oraz recenzje. Jednak firma musi pamiętać o wyborze odpowiedniej osoby, słodycze nie może reklamować osoba promująca dietę cud albo prowadząca kanał o tematyce np. budowalnej.

4. Pułapki i wyzwania w promocji słodyczy w mediach społecznościowych

Dlaczego niektóre kampanie nie odnoszą sukcesu? Jest kilka powodów:

  • Produkt jest mało interesujący dla odbiorcy lub reklama nie trafiająca do odpowiedniego klienta.
  • Źle dobrany pomysł lub człowiek promujący dane słodycze.
  • Czas w jakim ukazała się reklama, słodycze świąteczne ciężko wypromować latem.
  • Scenariusz reklamy może być zbyt podobny do już istniejących.
  • Jako muzyk zwracam uwagę na muzykę wykorzystaną w reklamie. Bliższe mojemu sercu są te, w których słyszę dźwięki kojarzące mi się ze znanymi utworami.

Jak unikać kontrowersji związanych z promocją niezdrowego stylu życia? To niby proste zagadnienie, ale. Mając na rynku mnóstwo znajomych twarzy. Czym się kierować przy wyborze tej właściwej? W dobie pudelka i innych plotkarskich tytułów, musimy prześwietlić ich życie zawodowe i prywatne. Aby po opublikowaniu reklamy nie wyszło, że dana osoba jest zaangażowana w niezdrowe sytuacje. Należy promować te produkty, które są sprawdzone i w składzie nie ma lub jest minimalna ilość substancji szkodzących człowiekowi. Obowiązkiem producenta jest informować o produktach dietetycznych, zbożowych, pełnoziarnistych, bez utwardzanego tłuszczu, cukru. Unikać osób i tematów promujących diety, odchudzanie lub przeciwnie promujących kanapowy tryb życia.  W obecnym czasie ważny jest kraj pochodzenia słodyczy. Są państwa (agresorzy), które są objęte różnymi embargami, zakazami. Przykładem takiego produktu są „Ruskie pierogi” lub „Barszcz ukraiński”. Jedne są spożywane chętniej inne są wycofywane ze sprzedaży lub chowane w magazynach.

5. Przyszłość słodyczy w social media

Jakie trendy można przewidzieć na najbliższe lata? Moim skromnym zdaniem nadal będzie rosła liczba odbiorców Tik Toka, Instagrama i innych social mediów. Osoby śledząca na bieżąco nie szukają zbyt wyrafinowanych i przekombinowanych komunikatów. Przekaz ma być krótki, zrozumiały, najlepiej wesoły. Takie też muszą być reklamy. Atrakcyjne, marka musi być rozpoznawalna i nieść ze sobą krótki przekaz słowny. Reklama słodyczy nie może być moralizująca, zbyt poważna i nie może być nadęta (nikt nie lubi bufonady). Po drugie musi trafić również do osób pragnących wyglądać jak Barbie. Należy przekazać im, że zjedzenie słodyczy w rozsądnej ilości nie spowoduje nagłego przybrania masy. Reklama musi znaleźć odbiorców również wśród osób na diecie. Czy z własnego wyboru lub z powodów zdrowotnych. Należy wprowadzić do oferty i reklamy produkty nie utrudniające im życie (bez glutenu, bez cukru, bez laktozy).

6. Podsumowanie

Prawda jest jedna, od kiedy istnieją social media, ludzie postanowili zamieścić tam swoje reklamy. W zależności od rodzaju platformy publikowano filmiki, zdjęcia, animacje. Aby dotrzeć do Nas, zaproponowano nam rozrywkę, konkursy z nagrodami, rozbudzano w Nas ciekawość i chęć wypróbowania słodyczy. W raz z rozwojem zainteresowań człowieka zmieniały się scenariusze i pomysły. Nikogo już nie zainteresuje Księżniczka zamknięta w wieży, bo nikt się z nią nie identyfikuje. Ale osoba jeżdżąca na rowerze, rolkach czy desce. To już jest ktoś z sąsiedztwa. Należy również pamiętać o timingu prezentowania swoich słodyczy i o doborze odpowiednich osób jako twarzy produktu.

To by było na tyle. Może i Wy spotkaliście się ze słodyczami w social mediach? Może macie swoje ulubione marki? Napiszcie o nich, podzielcie się ze mną swoimi odczuciami. Zachęćcie mnie do wypróbowania Waszych ulubionych słodyczy. Prześlijcie linki do swoich ulubionych reklam lub marek słodyczy.

                                                                    Pozdrawiam Leszek K. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz